Pięć pytań do Patricii Urquioli

O procesie projektowym, inspiracjach i materiałach wykorzystanych w nowej kolekcji Balcoon stworzonej dla Duravit

  • Uproszczenie geometrii i wyrazisty charakter kolekcji
  • Terakota jako centralny kolor serii
  • Harmonijne połączenie barw i materiałów
  • Uniwersalność – odpowiednia do różnych aranżacji wnętrz

Międzynarodowej sławy projektantka Patricia Urquiola po raz pierwszy stworzyła kolekcję łazienkową dla marki Duravit. Architektoniczne kształty i czyste linie budują unikalną estetykę o wysokiej rozpoznawalności, łącząc nowoczesność z ciepłem i dostępnością. Ceramika, meble łazienkowe, wanny i armatura z serii Balcoon to fascynujące połączenie współczesnego designu z ponadczasową elegancją – minimalistyczne, a zarazem wyraziste.

Patricia Urquiola uwielbia zabawę proporcjami. (Źródło: Duravit AG)

1. Pani Urquiola, jak powstała ta kolekcja?

Kolekcja Balcoon nie była projektem z segmentu premium – to wynik intensywnych poszukiwań rozwiązania dla średniej półki cenowej. Duravit dostrzegł lukę w swojej ofercie i poprosił mnie o stworzenie projektu wyróżniającego się na tle konkurencji. Zależało im na prostym, szybkim projekcie z klarownym językiem formy, który jednocześnie nada segmentowi średniemu pewnej dostojności i rozpoznawalności.

Modułowa struktura mebli Balcoon sprawia, że są one idealne do różnych koncepcji aranżacji wnętrz. (Źródło: Duravit AG)

2. Jakie podejście zastosowała Pani w pracy nad Balcoon?

Punktem wyjścia były dwie podstawowe formy: kubiczna baza i cylindryczna misa. Te czyste geometrie stały się fundamentem projektu. Następnie wprowadziliśmy przesunięcia, przedłużenia i grę perspektywą, aby stworzyć architekturę przystępną cenowo, a jednocześnie wyrazistą. Wszystkie elementy opierają się na tej podwójnej geometrii. Choć objętość brył jest ściśle kontrolowana, proporcje pozostawiają pewną swobodę interpretacji.

Rzeźbiarskie akcenty: poprzez zestawienie okrągłych i owalnych umywalek z kwadratowymi bazami, Patricia Urquiola nadała umywalkom nablatowym Balcoon architektoniczną wyrazistość. Centralnym kolorem kolekcji jest Clay Terra Matt, który podkreśla autentyczność i rzemieślniczy charakter ceramiki. (Źródło: Duravit AG)

3. W kolekcji pojawia się kolor.

Tak, celowo odeszliśmy od minimalistycznej estetyki czystej bieli lub czerni. Chcieliśmy wykorzystać glinę jako materiał i nadać ceramice głębi. Nowy odcień ceramiki Clay Terra Matt to prawdziwa innowacja – inspirowana tradycyjnym rzemiosłem, stała się centralnym punktem kolekcji. Ziemisty kolor terakoty oraz naturalna paleta mebli łazienkowych – odcienie bieli, brązów i antracytu – zapowiadają nową erę otwartości na kolor w aranżacji łazienek.

Dynamiczny design: „Projekt bazuje na zróżnicowanych wysokościach, wysunięciach i nakładających się materiałach oraz teksturach – stąd nazwa 'Balcoon’” – wyjaśnia Patricia Urquiola. (Źródło: Duravit AG)

4. Balcoon to projekt o wyraźnej architektonicznej tożsamości – meble zaprojektowane są z myślą o współgraniu z innymi elementami aranżacji.

Elementy meblowe mają modułową strukturę. Kolekcja łączy elementy otwarte i zamknięte, oferując uniwersalne rozwiązania, które można dopasować do różnych koncepcji wnętrz. Podczas gdy meble łazienkowe w średnim segmencie cenowym zwykle przyjmują formę prostych prostopadłościanów, Balcoon wyłamuje się z tego schematu. Język formy i harmonijna kolorystyka sprawiają, że kolekcja doskonale odnajduje się również w innych przestrzeniach mieszkalnych.

Podwójna gra: Stylowa i uporządkowana przestrzeń umywalkowa z dwoma umywalkami nablatowymi doskonale wpisuje się w harmonijną aranżację łazienki. (Źródło: Duravit AG)

5. Co najbardziej lubi Pani w swojej pracy?

Projektując, zanurzam się w codzienne zwyczaje i życie ludzi – na tym polega design i to mnie w tym zawodzie fascynuje. Uwielbiam hybrydyzację, transformację i ulepszanie tego, co już istnieje. Przeprojektowanie i myślenie w nowy sposób wymagają odwagi. Kocham materiały i nieustannie redefiniuję ich wykorzystanie. Dziś technologia druku 3D pozwala minimalizować odpady, ale nadal uwielbiam ceramikę i jej pierwotny charakter. Dla mnie czystość formy to nie idealna linia, lecz cykliczne postrzeganie designu. Czas oddziałuje zarówno na materiały, jak i na mnie… a ja pracuję z czasem.