Wywiad z projektantem: Arthur Athayde

Wyobraź sobie materiał, który wytrzymałością wygrywa z drewnem i kamieniem naturalnym. Materiał, którego bogactwo zastosowań w dziedzinie aranżacji przestrzeni rozpoczyna się na blacie kuchennym, a kończy na elewacji. Materiał, który jest całkowicie odporny na warunki pogodowe, bardzo łatwo się czyści i występuje w kilkudziesięciu odmianach kolorystycznych… Zafascynowany technologią i niezwykłymi właściwościami kwarcowej powierzchni DEKTON by Cosentino, brazylijski projektant Arthur Athayde, postanowił stworzyć Normand, kolekcję mobilnych mebli, odporną na uszkodzenia i plamy. Sygnowane przez niego projekty outdoorowych mebli wkrótce trafią do sprzedaży. Nam opowiedział o początkach swojej przygody z projektowaniem oraz źródłach, z których czerpie inspiracje.

Jaka jest Twoja historia? Skąd wzięło się Twoje zainteresowanie projektowaniem?Zaczynałem jako projektant wnętrz i z powodzeniem zajmowałem się tą dziedziną przez 8 lat. Aranżowanie zawsze było moją pasją, ale nie ukrywam, że to nowe wyzwania stanowią dla mnie największą motywację do ciągłego rozwoju. Wierzę, że każde dzieło, nieważne czy jest to obraz, czy projekt architektoniczny, zawiera w sobie esencję osoby, która je tworzyła. To właśnie czyni moje projekty wyjątkowymi i unikalnymi.
W swych pracach staram się pokazać moje osobiste wartości oraz to kim jestem jako projektant. Często posługuję się prostymi i czystymi liniami, które sprawiają, że wnętrza i obiekty, które tworzę sprawiają wrażenie przestrzennych i otwartych. Zupełnie jak w przypadku diagramu Venna, gdzie idee i koncepcje meandrują pomiędzy możliwościami i subiektywnymi przeżyciami każdego z nas. Na co dzień pracuję z różnego rodzaju obrazami i wizualizacjami, próbując wykorzystywać proste narzędzia, pozwalające tworzyć wyszukane, inspirujące i funkcjonalne projekty, o wysokich walorach estetycznych.

Twoje projekty prezentują intuicyjny, eklektyczny design – co jest dla Ciebie największą inspiracją?

Nieustannie staram się łączyć ze sobą sztukę i wzornictwo. Te dwa światy coraz bardziej się przenikają, choć rozumiem, że projektowanie przedmiotów użytkowych jest zdecydowanie częściej definiowane poprzez ich docelowe zastosowanie, niż przez sam przedmiot i jego walory estetyczne. Jest to w dużej mierze ukształtowane przez kontekst, w którym przedmiot jest prezentowany. Zupełnie inny będzie jego odbiór, jeśli będzie np. wyposażeniem muzeum, a inny – jeśli w tymże muzeum zostanie przedstawiony na wystawie. Projektując, staram się myśleć w prosty sposób, aby tworzyć przedmioty o jasnym przekazie, praktyczne i funkcjonalne. Co ważne, bycie projektantem jest dla mnie równoznaczne z zaangażowaniem w proces twórczy od początku do końca.
Inspiracje pojawiają się w różnych momentach. Myślenie poza schematami pomaga mi odnaleźć nowe pomysły absolutnie wszędzie – począwszy od street artu, poprzez niezwykłe krajobrazy, na plakatach czy grafice skończywszy. Nie ukrywam, że pomaga mi także internet. Jeśli coś naprawdę mi się podoba, najprawdopodobniej wpłynie to w pewien sposób na mój kolejny projekt, a kiedy on zostanie zrealizowany, być może stanie się inspiracją dla innego projektanta.

Czym charakteryzuje się kolekcja Normand by Dekton? Co chciałeś nią wyrazić?
Wzornictwo użytkowe rozwija się i ewoluuje z roku na rok, prezentując aspekty funkcjonalne w formie sztuki. Nieistotne czy mówimy o aspektach dekoracyjnych, wizualnych, czy modowych – esencja wzornictwa użytkowego zawsze pozostaje ta sama – nadanie właściwości funkcjonalnych przedmiotom, które będą wykorzystywane w konkretny i namacalny sposób. Główną ideą, stojącą za stworzeniem kolekcji Normand by Dekton, było założenie wykorzystania tych mebli w różnych sytuacjach, pokazanie ich wszechstronności i mobilności; zarówno we wnętrzach jak i na tarasach, czy w ogrodach. Jest to kolekcja idealna dla osób w ruchu, które cenią sobie prostotę i mobilność.
Tworząc kolekcję starałem się grupować właściwości poszczególnych elementów, minimalizując potrzebę zaopatrywania domu w meble pełniące tę samą funkcję. Chciałem stworzyć system, który sprawdzi się w codziennym życiu wszystkich lubiących spędzać dużo czasu na zewnątrz, ceniących sobie elegancję i spójne wzornictwo we wszystkich przestrzeniach i o każdej porze roku. Cała kolekcja tworzy modułową grupę, która z pewnością pomoże zorganizować najbliższe otoczenie, dopasowując się funkcją do indywidualnych potrzeb użytkowników.

Z rozmysłem wybrałeś formy i tworzywo, z którego powstała ta kolekcja. Co skłoniło Cię do takich wyborów?
Produkty Cosentino, wykorzystane do stworzenia tej kolekcji, zostały wybrane z rozmysłem. Zależało mi na materiale, który maksymalnie ułatwi późniejszą eksploatację mebli. Użycie Dektonu, sprawia, że kolekcja będzie nie tylko piękna i funkcjonalna, ale także zdatna do wykorzystania w różnych przestrzeniach. Dodając do projektu elementy kultury nomadów, od której wywodzi się nazwa kolekcji, poza Dektonem wykorzystałem lekkie materiały, takie jak cienki metal. Całość oparłem na mobilnym stelażu na kołach.
Zgłębiając kulturę nomadów, postanowiłem podkreślić stonowane kolory ziemi, przywołujące na myśl ich podróże przez pustynie w poszukiwaniu pożywienia i schronienia, kolory widoczne również w ich odzieży i namiotach. Powierzchnie Dekton doskonale wpisały się w tę kolorystykę i pięknie podkreśliły charakter kolekcji i jej ekstremalną wytrzymałość na czynniki zewnętrzne.

Który element kolekcji jest Twoim ulubionym i dlaczego?
Ze wszystkich elementów najbardziej lubię tzw. „stację Gourmet”. Obejmuje ona wszystkie cechy, które chcę przekazać poprzez tę kolekcję – jest wyszukana, zrealizowana z najwyższej jakości materiałów, funkcjonalna i mobilna. Ten element będzie flagowy dla całej kolekcji Normand, uosabiając wszystko to, co od początku było założeniem projektu. „Stacja Gourmet” to w istocie praktyczny wózek, który można z łatwością przewieźć do ogrodu, na balkon, ale również wykorzystać we wnętrzach jako element wystroju. Myślę, że ten wózek będzie kluczowy dla całej kolekcji. Jego czysty wzór, proste linie, akcesoria ułatwiające codzienne użytkowanie, praktyczność i piękny design idealnie zagrają z doskonałą odpornością Dektonu.

Więcej na: https://www.cosentino.com/pl-pl/

*** Grupa Cosentino opiera swój rozwój na międzynarodowej ekspansji, innowacyjnym programie badawczo-rozwojowym, poszanowaniu środowiska naturalnego i zasad zrównoważonego rozwoju oraz nieustannym wspieraniu lokalnych społeczności. Ważnymi elementami tożsamości firmy są również szkolenia, respektowanie prawa do równości oraz bezpieczeństwo zatrudnienia.
Aktualnie, produkty marek Grupy Cosentino obecne są w ponad 110 krajach. W obrębie państw, 
w których firma działa, dystrybucja przebiega głównie na podstawie wykorzystania innowacyjnych, kompleksowych platform dystrybucyjnych i usługowych, zwanych Centrami Cosentino.
Centra Cosentino stanowią świetny przykład całkowitego oddania firmy swoim klientom. Miejsca te łączą w sobie funkcjonalność magazynu, salonu wystawowego dla marek i produktów oraz sieci sprzedażowej. W obiektach Cosentino realizowane są programy szkoleniowe, przygotowane specjalnie na potrzeby różnych profesjonalistów, którzy w nich uczestniczą: kamieniarzy, architektów, projektantów wnętrz, a także sprzedawców detalicznych.

Portfolio Grupy Cosentino

Dekton® by Cosentino to pierwsza marka z katalogu firmy. Dekton jest ultrakompaktową powierzchnią, opracowaną przez Dział Rozwoju i Badań Grupy Cosentino. Światowa premiera marki miała miejsce w 2013 roku, a jej opracowanie pochłonęło 22 000 godzin badań. Materiał wielkoobjętościowych i wieloformatowych płyt można personalizować przy zastosowaniu dwóch technologii – grawerowania oraz druku atramentowego. Na markę Dekton składa się 8 kolekcji. Więcej informacji na: http://www.dekton.com/
Silestone® by Cosentino jest wiodącą na świecie marką powierzchni kwarcowych. Materiały w tej linii wytwarzane są w 90% z naturalnego kwarcu. Powierzchnie Silestone są wysoce odporne na plamy, wstrząsy i zarysowania oraz mają niski współczynnik wchłaniania płynów. Materiał produkowany jest w ponad 60. odcieniach, trzech teksturach i różnych formatach. Marka ta obejmuje także jedną z innowacji Cosentino z ubiegłych lat. Silestone® Eco Line produkowana jest z co najmniej 50% materiałów, pochodzących z recyklingu, w tym porcelany, szkła, luster oraz zeszklonego popiołu, które były uprzednio wykorzystywane w przemyśle lub przez konsumentów. Silestone® Eco Line ma certyfikat „Cradle to Cradle”. Dodatkowe informacje dostępne na stronie: http://www.silestone.com/
Sensa by Cosentino® to marka zabezpieczonego kamienia naturalnego od Cosentino. Granity i kwarce poddawane są rewolucyjnej impregnacji, która sprawia, że są wysoce odporne na zaplamienia. Dla materiału Sensa by Cosentino® dostępny jest szeroki wybór kolorów, przy możliwym zastosowaniu specyficznego wykończenia dla każdego z nich – typu suede (zamsz), poler lub caresse (aksamit). Naturalny, zabezpieczony kamień Sensa by Cosentino® można łączyć z dowolnym stylem wystroju czy projektu. Nadaje on także elegancki charakter kuchniom i przestrzeniom, w których zostaje wykorzystany. Więcej o rozwiązaniach marki na stronie: http://www.sensabycosentino.com

KontaktPolecane firmyProjektanciDodaj ogłoszenie