Wellness wkracza do biur

Hamaki czy kapsuły do spania, tzw. sleeping pods, biurka do pracy na stojąco lub z bieżnią, stołówki serwujące organiczne posiłki, ścianki wspinaczkowe, pola do gry w mini golfa czy w końcu usługi spa i masaże dla pracowników. To nie marzenia, a siedziby wielu globalnych marek, które z powodzeniem wprowadziły strategię wellness do swojej firmy. Według Global Wellness Institute światowy rynek corporate wellness jest już wart 40 mln dolarów i cały czas rośnie. Dlaczego? Dbałość o zdrowie i dobre samopoczucie pracownika, wprowadzenie elastycznej pracy przesuwa się coraz wyżej na liście priorytetów współczesnych organizacji. Na czym dokładnie polega corporate wellness i jak tę strategię realizują polskie firmy?


Według raportu firmy CBRE „Wellness, poznaj biurową przyszłość” aż 74 proc. korporacji wdrożyło strategię corporate wellness do swojej firmy, a 80 proc. zatrudnionych przyznaje, że oferta przedsiębiorstwa w zakresie dbania o zdrowie pracownika będzie miała decydujący wpływ na ich pozostanie w firmieWpływ na tak duże zainteresowanie mają m.in. zmiany dokonujące się w społeczeństwie, a także na rynku pracy. Żyjemy i pracujemy coraz dłużej, jesteśmy zestresowani, skutkiem czego, coraz chętniej korzystamy ze zwolnień lekarskich. Z drugiej strony firmy borykają się z lukami kadrowymi i walczą o talenty. Te zmiany napędzają rozwój strategii wellness, która nie tylko opiera się na zapewnieniu prozdrowotnych rozwiązań, ale także na redukowaniu stresu czy umożliwieniu pracownikowi wykonywania zadań poza siedzibą firmy.

Zdrowie pracownika to podstawa dobrego funkcjonowania organizacji, dlatego coraz więcej zainteresowania poświęcamy temu zagadnieniu. Musimy pamiętać, że istotnym elementem wpływającym na kondycję zatrudnionych jest sama organizacja pracy, a także odpowiednia aranżacja przestrzeni biurowej, w tym dobór ergonomicznych rozwiązań. Realizując projekty aranżacyjne dla zagranicznych klientów dostrzegliśmy jak ważny dla nich jest aspekt dbałości o kondycję zdrowotną i dobre samopoczucie osób w firmie. W wielu biurach stosowaliśmy rozwiązania wspierające ergonomię miejsca pracy, a także systemy, które ograniczały hałas, co miało realne przełożenie na komfort pracy. W tym przypadku sprawdzało się zastosowanie biurek Stand Up, umożliwiających pracę w systemie sit & stand, dzięki regulacji wysokości blatu, a także umieszczenie kabin akustycznych Hush, zapewniających prywatność rozmów oraz redukujących hałas. Najbardziej cieszy nas jednak, że ten trend dotarł również do Polski, dzięki czemu zwiększa się świadomość pracodawców w zakresie corporate wellness i ogólnie pojętej dbałości o zdrowie pracownika. mówi Mateusz Siwiaszczyk, dyrektor ds. kontraktów Mikomax Smart Office.


Elastyczna praca a corporate wellness

Dopełnieniem zmian aranżacyjnych może być również wprowadzenie nowej organizacji pracy, umożliwiającej zatrudnionym większą swobodę i elastyczność w wykonywaniu zadań służbowych. Takim modelem biznesowym jest smart working, który zakłada, że obowiązki służbowe wykonywane są w miejscu i czasie wybranym przez pracownika i uzgodnionym wcześniej z pracodawcą. Smart working zaliczany jest jako jeden z ważniejszych elementów strategii corporate wellness. Konsekwentnie wdrażany może przynieść wiele korzyści zarówno dla firmy, jak i dla pracownika.

Mikomax Smart Office we współpracy z ABSL zrealizował pierwszy w Polsce projekt badawczy poświęcony smart workingowi. Opisane w raporcie doświadczenia grupy włoskich pracodawców pokazują, że proponowany model biznesowy przynosi wymierne korzyści dla organizacji.

 Przeanalizowaliśmy wpływ elastycznej pracy za pomocą badania przeprowadzonego na grupie 1000 pracowników i menadżerów. Obliczyliśmy, że każdy ze specjalistów realizujących zadania w tym trybie zyskuje średnio 11 godzin w ciągu sześciu miesięcy. Zaledwie w pół roku oszczędności w zakresie transportu sięgnęły 43 tys. euro. 94 proc. menedżerów przyznało, że zmiany wiązały się ze wzrostem lub utrzymaniem dotychczasowego poziomu efektywności. Jednocześnie każda z analizowanych firm czerpała korzyści ze zmian w organizacji pracy, jednocześnie dostosowując go do własnych potrzeb. – tłumaczy Arianna Visentini, CEO Variazioni.

 

Ścianki wspinaczkowe, kapsuły i centra fitness

Organizacje w ramach strategii wellness korzystają również z szerokiego wachlarza narzędzi dostosowanych do potrzeb i kultury firmy. W dużej mierze działania te koncentrują się na rozwiązaniach związanych z przestrzenią do pracy, ale nie tylko. Istotne są także udogodnienia w obrębie siedziby firmy czy nawet zróżnicowana oferta żywieniowa. Pionierami w tego typu działaniach są technologiczni giganci z Doliny Krzemowej. W biurach tych firm na całym świecie znajdują się ścianki wspinaczkowe, pola do gry w mini golfa, stołówki serwujące organiczne dania czy kapsuły, w których można odpocząć w ciągu dnia. Pracownicy mają do dyspozycji także centra fitness, a nawet porady dotyczące zarządzania finansami osobistymi, które redukują ich stres.

Takie działania mają istotny wpływ na zmniejszenie kosztów związanych z nieobecnością pracowników i kosztem ich leczenia. Firma Johnson & Johnson policzyła, że dzięki strategii wellbeing zaoszczędziła ok. 400 dolarów rocznie w przeliczeniu na opiekę zdrowotną na każdego pracownika objętego programem w Stanach Zjednoczonych.

Choć dbałość o dobre samopoczucie w miejscu pracy nie jest niczym nowym, to wielu pracodawców nadal stoi przed wyzwaniem wprowadzenia kompleksowych rozwiązań wellbeing do swojej firmy. Jaka będzie przyszłość tego trendu? Z pewnością wywrze on ogromny wpływ na kształtowanie środowiska pracy.

 

[1] https://www.globalwellnessinstitute.org/global-wellness-institute-releases-report-and-survey-on-the-future-of-wellness-at-work/

[2] https://idealab.cbre.pl/wp-content/uploads/2017/10/wellnesspl1804cbre.pdf

[3] https://khn.org/fikry-wellness-q-and-a/

 

Mikomax Smart Office jest polską, rodzinną firmą z ponad 27-letnim międzynarodowym doświadczeniem w zakresie dopasowywania przestrzeni biurowych do organizacji. Posiada 16 salonów w Polsce i 65 partnerów za granicą. Ma ok. 250 współpracowników w centrali i salonach. Mikomax Smart Office to ekspert w tworzeniu nowoczesnych biur łączący fachową wiedzę o produkcji mebli z autorską koncepcją jej zastosowania we współczesnym miejscu pracy. Firma tworzy biura dostosowane do potrzeb, specyfiki, kultury organizacyjnej, charakteru działań swoich klientów oraz do celu, który chcą osiągnąć. Oferta firmy skierowana jest zarówno do dużych, jak i małych przedsiębiorstw. Mikomax Smart Office współpracuje m.in. z sektorem usług dla biznesu, telekomunikacji, consultingowym, transportowym i publicznym. Proponuje też kompleksowe usługi wspierające projekt, od procesu rozpoczęcia współpracy po realizację rozwiązań, np. projektowanie przestrzeni pracy, transport i montaż, czy szkolenia z zasad ergonomii. Firma prowadzi również działania badawcze, wśród których znalazł się m.in. raport „Biura nowoczesnych usług w opinii pracowników w Polsce” przeprowadzony pod patronatem ABSL. Z inicjatywy Mikomax Smart Office zrealizowany został pierwszy w Polsce projekt badawczy poświęcony smart workingowi. „Smart Working Guidebook for Poland” stanowiący praktyczny przewodnik dla przedsiębiorców, którzy planują wdrożyć ten model w swojej organizacji. Mikomax Smart Office otrzymał wiele branżowych i biznesowych wyróżnień, m.in. The Red Dot Award Project Design 2017 Best of the Best, Diament Meblarstwa, tytuł Dobra Firma oraz trzykrotnie została Gazelą Biznesu. Firma jest Partnerem Strategicznym organizacji biznesowych takich, jak Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL) oraz International Facility Management Association (IFMA).

KontaktPolecane firmyProjektanciDodaj ogłoszenie