Sen w wielkim mieście

Pęd samochodów, dźwięki bawiącego się miasta, które nie chce jeszcze spać, niska jakość powietrza i życie w ciągłym stresie – to jedne z licznych problemów, z którymi borykają się mieszkańcy dużych miejscowości. Cierpi na nich również nasz sen, który jest gwarantem dobrego zdrowia oraz samopoczucia.

Jakie pułapki czyhają na nas wśród wielkomiejskiego hałasu? Jak sobie z nimi poradzić?

 

Smog wpływa na nasz sen

Od wielu miesięcy w Polsce trwa debata na temat niskiej jakości powietrza oraz konieczności wprowadzenia w życie uchwał antysmogowych. Wiele mówi się o negatywnym wpływie smogu na nasz układ oddechowy. A czy zagraża też naszej nocnej regeneracji? – Smog to nienaturalne zjawisko atmosferyczne polegające na występowaniu w powietrzu szkodliwych substancji, które pochodzą od spalin samochodowych lub palenia w kotłach paliwem niskiej jakości czy śmieciami. Wchodzące w skład smogu pyły i związki chemiczne atakują nasz organizm i przy długotrwałym wystawieniu na jego działanie przyczynia się do zwiększenia zachorowalności na zapalenie płuc, astmę oraz alergie. Wpływ smogu na układ oddechowy doprowadza również do powstania zaburzeń ze snem. Według naukowców z University of Washington osoby narażone na wysokie stężenie pyłu PM 2,5 oraz tlenku azotu zwiększają prawdopodobieństwo złego snu o 50-60%, a także wydłużają proces zasypiania. – mówi Artur Wasążnik, ekspert Comforteo, polskiego producenta materacy i łóżek tapicerowanych.

Duże miasta nie zasypiają

I nie chodzi tylko o trwające do białego rana wydarzenia towarzyskie. W większych miastach tempo życia jest dużo szybsze. Problemy codzienności, stres i presja w pracy sprawiają, że coraz więcej z nas cierpi na bezsenność. Z zaburzeniami snu walczy już prawie połowa Polaków. O ile nie są to problemy, które wymagają porady specjalisty lub terapii farmakologicznej, tylko stosowanie się do zasad higieny snu pomoże w ich rozwiązaniu. – W walce z bezsennością na pewno pomoże regularność. Choć dla wielu osób może to się wydawać niemożliwe, nauczenie organizmu stałego rytmu wstawania oraz kładzenia się do łóżka może okazać się prawdziwym panaceum. – mówi ekspert Comforteo i dodaje: – Wyeliminowanie z naszego jadłospisu wieczornej kawy czy pobudzającej herbaty i ciężkostrawnej kolacji, wprowadzenie nawyku wyłączania telewizora oraz odkładania na bok smartfona, kiedy już leżymy pod kołdrą, również pomoże w szybszym zasypianiu. W walce z bezsennością najważniejsze jest osiągnięcie szerokopojętego spokoju – a trzeba pamiętać, że jest to kwestia indywidualna. Dla jednych wyciszenie nastąpi podczas słuchania spokojnej muzyki, czytania książki lub szydełkowania. Są też osoby, które relaksują się podczas intensywnego treningu. Należy znaleźć coś, co nie tylko sprawi nam przyjemność, ale jednocześnie pozwoli rozładować napięcie i ukoić nerwy. Sen przyjdzie natychmiast. – mówi Artur Wasążnik.


Stwórz swój azyl

Niewątpliwie na nasz sen wpływa otoczenie, w którym się znajdujemy. Według specjalistów naszą nocną regenerację może wspierać kolor ścian sypialni lub zapach płynu do prania pościeli. Te dodatkowe bodźce potrafią mieć realne przełożenie na nasz komfort, jednak niezbędnym elementem sypialni, który gwarantuje zdrowy sen, jest odpowiednio dobrany materac. – Bardzo często pojawia się pytanie, jak dobrać materac. W pierwszym kroku musimy przyjrzeć się sobie i odpowiedzieć na kilka pytań: czy śpimy sami, czy z partnerem? W jakiej pozycji najczęściej zasypiamy? Czy mamy problemy z kręgosłupem? Czy borykamy się z dodatkowymi kilogramami? Czy mamy na coś alergię? Dokładna analiza pomoże nam w pierwszym przesianiu dostępnych na rynku materacy. Kolejnym krokiem będzie wizyta w salonie snu. Decydując się na zakup materaca, warto przetestować wszystkie dostępne modele. Wystarczy ułożyć się w ulubionej pozycji i zamknąć oczy, a nasze ciało samo nam pomoże w podjęciu decyzji. – podsumowuje ekspert Comforteo.